Komunikaty PR

100 zamiast 600 euro.

2024-07-25  |  12:00

100 zamiast 600 euro. Najczęstsze przyczyny odmawiania przez linie lotnicze wypłaty odszkodowań
Podróżowanie samolotem to wygodny sposób przemieszczania się, ale wiąże się z opóźnieniami, odwołaniami
lotów i innymi problemami. Gdy tak się dzieje, pasażerowie mają prawo do odszkodowania zgodnie z
Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Jednak linie lotnicze często odmawiają
wypłaty odszkodowań, powołując się na różne przyczyny.
Odszkodowanie za lot. Prawo chroni pasażera
Przypomnijmy, że zgodnie z Rozporządzeniem Europejskim WE 261/2004, w sytuacji odwołania, opóźnienia lotu i
overbookingu, pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie.
Wysokość odszkodowania zależy od długości lotu:
• €250 za loty do 1500 km,
• €400 za loty wewnątrz UE powyżej 1500 km i wszystkie inne loty od 1500 km do 3500 km,
• €600 za loty powyżej 3500 km.
Najczęstsze powody odrzucenia wniosku o odszkodowanie
Linie lotnicze, podobnie jak inne przedsiębiorstwa, są zobowiązane do przestrzeganie przepisów prawa
konsumenckiego. W związku z opóźnieniami i odwołaniami lotów prawa pasażerów reguluje Rozporządzenie
(WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.
Najczęstsze przyczyny podawane przez linie lotnicze, które stanowią podstawę dla odmowy wypłaty
odszkodowania to:
• Nadzwyczajne okoliczności. Linie lotnicze często powołują się na nadzwyczajne okoliczności, takie jak
warunki pogodowe uniemożliwiające lot, zagrożenia bezpieczeństwa (np. destabilizacja polityczna),
zamknięcie przestrzeni powietrznej, strajki pracowników niezatrudnionych przez przewoźnika, usterki
techniczne spowodowane siłą wyższą.
Braki formalne we wniosku o odszkodowanie. Czasami linie lotnicze odmawiają wypłaty
odszkodowania ze względu na rzekome braki formalne w reklamacji, takie jak nieprawidłowo wypełniony
formularz czy brak odpowiednich dokumentów podróży.
• Nieprzestrzeganie terminów. Przewoźnicy mogą nie respektować obowiązku odpowiedzi na reklamację w
określonym czasie - 30 dni od zgłoszenia. Nieprzestrzeganie tego terminu może prowadzić do odmowy
wypłaty odszkodowania.
Błędy w procedurach reklamacyjnych. Linie lotnicze mogą utrudniać konsumentom dochodzenie
roszczeń reklamacyjnych, na przykład wymagając złożenia ponownej reklamacji w inny sposób niż
przewiduje prawo.
• Brak uprawnienia do odszkodowania. Linie lotnicze często argumentują, że pasażerowie nie spełniają
warunków do ubiegania się o odszkodowanie. Podaj np. że pasażer nie pojawił się na lot, nie zdołał
przejść odprawy na czas.
• Rezerwacja przez pośrednika. Bilet został zakupiony przez pośrednika, który nie przekazał wszystkich
niezbędnych informacji linii lotniczej.
Sprawę skomentował ekspert ds. pasażerów David Janoszka z AirCashBack.
Kilka najczęstszych przyczyn, które stanowią na etapie postępowania reklamacyjnego podstawę dla odmowy
wypłaty odszkodowania przez przewoźnika lotniczego z tytułu zaburzenia lotu albo i dla odmowy samego
rozpatrzenia reklamacji zakwalifikowałbym jako względy formalne oraz odmowa wypłaty z powodu okoliczności
nadzwyczajnych zwalniające z odpowiedzialności odszkodowawczej.
Przy odmowie wypłaty odszkodowania ze względów formalnych, przewoźnicy często w odpowiedzi na
reklamację nie odnoszą się do przyczyn zaburzenia lotu, a wskazują na okoliczności, które nie pozwalają na samo
rozpoczęcie rozpatrywania reklamacji.
Dokument podróż
W procesie reklamacyjnym często przewoźnicy kwestionują przedłożenie przez pasażera nieprawidłowego
dokumentu podróży.
Trzeba pamiętać, że dokumentem podroży jest rezerwacja wydana przez przewoźnika lotniczego, rezerwacja
wydana przez pośrednika sprzedaży, umowa o udział w imprezie turystycznej zawierająca dane lotu czy karta
pokładowa.
Przedstawiając np. umowę o udział w imprezie turystycznej, przewoźnik lotniczy może wymagać dodatkowo
przedstawienia karty pokładowej. Przewoźnicy przywołujący ten zarzut często wymagają innego dokumentu w
odwrotnej sytuacji – kiedy przedłożymy kartę pokładową, stwierdzają, że na jej podstawie nie da się
zidentyfikować rezerwacji pasażera.
Inne przyczyny to brak udowodnienia zapłaty za lot, brak udowodnienia stawienia się do odprawy (udziału w
locie) czy brak wykazania zaburzenia danego lotu.

Zdarza się nawet, iż przewoźnik twierdzi, że wypłacił już należne nam odszkodowanie komuś innemu, mimo że nic
takiego nie miało miejsca, albo że wypłaci odszkodowanie, co ostatecznie nigdy nie następuje.
Niższe ugody w sprawie odszkodowań za loty - 100 euro zamiast 600 euro
Opierając się na doświadczeniach zebranych w sprawach tysięcy pasażerów linie lotnicze często naruszają prawa
pasażerów jako konsumentów.
Nierzetelne praktyki przewoźników często zaczynają się jeszcze niejako w trakcie lotu.
W przypadku opóźnienia lotu do miejsca docelowego o co najmniej 3 godziny lub odwołania go z powodów innych
niż nadzwyczajne okoliczności, prawo reguluje wysokość odszkodowania dla konsumentów.
Dlatego sytuacja, w której linie lotnicze nie informują o tym podróżnych, ale proponują im tzw. ugodę na niższą
kwotę, budzi poważne wątpliwości, dodaje David Janoszka z AirCashBack.
Niektórzy przewoźnicy proponują pasażerom ugodę jako natychmiastową ofertę, ważną tylko do czasu
wylądowania samolotu. W ten sposób wymuszają podjęcie szybkiej decyzji, która dla konsumentów nie jest
korzystna, proponując przykładowo 100 euro, zamiast należnych 600 euro. Są to warunki finansowe znacznie
zaniżające kwoty odszkodowania. W ramach ugody pasażer jest zobligowany oświadczyć, że został
poinformowany o przysługujących prawach i zna przyczyny zaburzenia lotu – co oznacza, że podróżny zrzeka się
jakichkolwiek dalszych roszczeń związanych z lotem.
Jak dodaje David Janoszka z AirCashBack, przewoźnicy w postępowaniu reklamacyjnym stawiają szereg
przeszkód w drodze do uzyskania odszkodowania.
Odnosząc się do wszystkich tych ww. okoliczności, należy mieć na względzie, że zgodnie z ustawą prawo lotnicze,
jeżeli występujemy do przewoźnika lotniczego z reklamacją dotyczącą odszkodowania na gruncie rozporządzenia
(WE) nr 261/2004 w związku z odmową przyjęcia na pokład, odwołaniem czy opóźnieniem lotu, przewoźnik
lotniczy ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Jeżeli przewoźnik nie udzieli odpowiedzi na
reklamację w tych terminach, przyjmuje się, że uznaje reklamację. Z kolei gdy przewoźnik lotniczy stawia szereg
wymogów w postępowaniu reklamacyjnym, trzeba mieć na względzie, że dla celów dochodzenia odszkodowania
wystarczające jest przedstawienie przez pasażera potwierdzonej rezerwacji. Taką rezerwację może stanowić
jakikolwiek dokument zawierający dane lotu, wydany przez przewoźnika lotniczego albo biuro podróży, czyli
przede wszystkim karta pokładowa, czy umowa o udział w imprezie turystycznej zawierająca szczegóły lotu. W
sytuacji gdy dojdzie do zawarcia niekorzystnej ugody przez pasażera ten może powołać się na działanie pod
wpływem błędu. Finalnie jednak we wszystkich tych przypadkach nierzadko konieczne jest skierowanie sprawy na
drogę postępowania sądowego, by móc uzyskać od przewoźnika odszkodowanie, co niestety wiąże się z
koniecznością poniesienia kosztów przez pasażera lotniczego.
Trudno zazwyczaj stwierdzić, czy przewoźnik lotniczy podaje faktyczną przyczynę zaburzenia lotu (nadzwyczajną
okoliczność), tym bardziej że odpowiedzi na reklamacje zawierają zazwyczaj szczątkowe informacje, bez
jakiejkolwiek dokumentacji. Warto wspomnieć, że pasażer może domagać się od przewoźnika lotniczego
przedstawienia dokumentów w zakresie zaistniałej nadzwyczajnej okoliczności, o czym mówią Wytyczne
interpretacyjne dotyczące rozporządzenia (WE) nr 261/2004. Odmowa przedstawienia takich dokumentów może
stanowić powód dla wytoczenia powództwa sądowego, tzn. może uzasadniać skierowanie pozwu i ewentualnie
zwalniać z konieczności ponoszenia kosztów sądowych. Niemniej jeżeli przewoźnik przedstawi nam żądaną
dokumentację, trzeba mieć na względzie, że zazwyczaj są to dla pasażerów trudne do odczytu dokumenty, w
których stosowane jest specjalne kodowanie, używane w lotnictwie cywilnym, i ich analiza może wymagać
sięgnięcia po pomoc specjalisty.
Jak sprawdzić czy argumenty odmowy przez przewoźnika są prawdziwe?
Czy faktycznie wystąpiły okoliczności nadzwyczajne?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że przepis art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 wymaga od
przewoźnika lotniczego udowodnienia, że odwołanie bądź opóźnienie spowodowane jest zaistnieniem
nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych
środków. Przewoźnicy lotniczy najczęściej ograniczają się do przywołania nadzwyczajnych okoliczności bez
podania, jakie środki podjęli wobec zaistnienia tych okoliczności. Trzeba mieć na względzie, że nadzwyczajne
okoliczności nie uzasadniają opóźnienia w nieskończoność, a wymaga się od przewoźnika lotniczego także
udowodnienia, jakie kroki poczynili po ustaniu nadzwyczajnych okoliczności, np. od kiedy doszło do poprawy
warunków meteorologicznych.
Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc uniknąć odmowy odszkodowania za lot:
1. Dokładnie wypełnij reklamację. Upewnij się, że wypełniasz formularz reklamacyjny dokładnie i zgodnie z
wymaganiami linii lotniczej. Błędy formalne mogą prowadzić do odrzucenia wniosku.

2. Zachowaj dokumentację. Wszystkie dokumenty związane z lotem, takie jak bilety, potwierdzenia rezerwacji,
dowody opóźnienia lub odwołania. To pomoże w udowodnieniu swoich roszczeń.
3. Reklamuj opóźnienia lub odwołane loty jak najszybciej. Nie przekraczaj terminów, aby uniknąć problemów.
4. Korzystaj z pomocy profesjonalistów. Jeśli masz trudności w uzyskaniu odszkodowania, skonsultuj się z
prawnikiem lub specjalistą ds. odszkodowań. Mogą pomóc w dochodzeniu swoich praw.
Pamiętaj, że każdy przypadek jest inny, ale dbałość o szczegóły i świadomość swoich praw mogą pomóc w
uniknięciu odmowy odszkodowania. Przepisy mogą się różnić w zależności od kraju i linii lotniczej. Jeśli masz
problemy z uzyskaniem odszkodowania, skonsultuj się z prawnikiem lub specjalistą ds. odszkodowań.

Źródło: AirCashBack

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BRAK ZDJĘCIA
2024-07-26 | 08:00

2/3 małych producentów ma problem z płatnościami od kontrahentów

Od 26 miesięcy indeks PMI przemysłu utrzymuje się poniżej granicy 50 punktów, co wskazuje na spadek aktywności gospodarczej w tym sektorze. Ograniczenie produkcji idzie w parze ze
Gospodarka BRAK ZDJĘCIA
2024-07-25 | 10:00

MSD Polska kolejny rok z rzędu utrzymuje prestiżowy status

MSD Polska po raz czwarty z rzędu otrzymała prestiżowy status centrum badawczo-rozwojowego, przyznawany przez Ministra Rozwoju i Technologii. Status ten potwierdza nieustanne
Gospodarka BRAK ZDJĘCIA
2024-07-25 | 01:00

Już 56 proc. Polaków rozważa zakup samochodu elektrycznego – badanie rankomat.pl

Wygląda na to, że rządowe dofinansowania zmieniły podejście Polaków do samochodów elektrycznych. Jak wynika z badania rankomat.pl, już ponad połowa Polaków rozważa

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.

Transport

Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.

Handel

Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu

Wojna handlowa i trudna sytuacja geopolityczna stanowią zagrożenie dla funkcjonowania firm. Niepewność sytuacji gospodarczej to obok wysokich kosztów pracowniczych najczęściej wskazywana bariera utrudniająca działalność. 60 proc. właścicieli i zarządzających firmami w Polsce uważa ją za największe zagrożenie. – Kryzysy są tyleż szokiem dla systemu, co szansą. Jeśli wykorzystamy nowo tworzące się sytuacje, mamy szansę wyjść wzmocnieni – ocenia Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.