Newsy

Budownictwo ekologiczne w Polsce staje się standardem, choć najemcy nie chcą płacić więcej.

2013-09-30  |  06:35
Mówi:Jarosław Zagórski
Funkcja:dyrektor handlowy i rozwoju
Firma:Ghelamco Poland
  • MP4
  • Pomimo coraz większego znaczenia ekologicznych technologii w budownictwie, do powstania całkowicie samowystarczalnych energetycznie budynków jeszcze długa droga. Przeszkodą jest m.in. to, że najemcy na razie nie są skłonni płacić wyższych czynszów za lokale w budynkach z certyfikatami ekologicznymi. Eksperci jednak przewidują, że będzie się to zmieniać i coraz więcej deweloperów zdecyduje się na tzw. zrównoważone budownictwo.

     – Najemcy dzisiaj nie są skłonni płacić wyższych czynszów z tego tytułu, że są w budynku ekologicznym. Bardzo szybko certyfikat ekologiczny stał się na rynku standardem, ale nie pociągnęło to za sobą takiego efektu wśród najemców, że ponieważ ten budynek ma certyfikat, to ja jestem skłonny zapłacić np. 1-1,5 euro więcej za metr kwadratowy – zaznacza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland.

    Zagórski podkreśla, że takie podejście najemców to problem dla deweloperów, ponieważ tzw. zrównoważone budownictwo jest zdecydowanie droższe. Uzyskanie certyfikatu wymaga nie tylko wykorzystania odpowiednich technologii, ale także ekologicznych materiałów budowlanych i rozwiązań projektowych.

    Pomimo to, deweloperzy coraz częściej zabiegają o uzyskanie certyfikatów ekologicznych dla swoich projektów i budynków. Zagórski przewiduje, że w ciągu kilku lat budynki energooszczędne staną się standardem na rynku. To jednak nie oznacza, że będą one samowystarczalne energetycznie.

     – Zdajemy sobie z tego sprawę, że prawodawstwo idzie w tym kierunku, aby kiedyś budynki były samowystarczalne, czyli żeby produkowały przynajmniej tyle energii, ile będą zużywać. Koszty związane z użyciem dzisiejszych technologii jeszcze na to nie pozwalają – podkreśla Zagórski. – Przy zwiększonej skali produkcji, jeśli takie będzie uwarunkowanie prawno-rynkowe, to myślę, że to tego dojdziemy. Natomiast trudno jest mi powiedzieć, w jakim horyzoncie czasowym.

    Problemem jest również to, że duże nieruchomości komercyjne mają bardzo duże zapotrzebowanie na energię. Panele fotowoltaiczne oraz inne metody produkcji energii przez budynek nie są w stanie zaspokoić potrzeb użytkowników.

    Zagórski zaznacza, że zdecydowanie trudniej uzyskać certyfikat ekologiczny dla dużych budynków, takich jak np. budowany przez Ghelamco kompleks Warsaw Spire. Mimo to deweloper planuje wdrożyć technologie energooszczędne, takie jak wykorzystanie szarej wody (czyli wody zabrudzonej, ale wolnej od fekaliów) oraz windy, które przetwarzają energię kinetyczną na cieplną.

    Wyjaśnia również, że zrównoważone budownictwo to nie tylko energooszczędność.

     – My patrzymy na to szerzej, nie tylko w czystej kalkulacji bilansu energetycznego, ale funkcjonalności budynków, również użytych materiałów. Staramy się, aby to były materiały ekologiczne – przekonuje Zagórski. – Patrząc na aspekt funkcjonalny, jako przykład podam całą infrastrukturę, którą robimy dla ludzi dojeżdżających do pracy rowerem. Instalujemy prysznice, pokoje do suszenia ubrań, są bezpłatne miejsca do parkowania rowerów.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Ochrona środowiska

    Browary Kompanii Piwowarskiej przestawiają się na zieloną energię elektryczną. Ich produkcja w kraju będzie w 100 proc. zasilana przez odnawialne źródła

    1/3 udziałów w polskim rynku piwa ma Kompania Piwowarska. Firma sukcesywnie zwiększa wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł. W 2021 roku jej browary będą już w 100 proc. zasilane zieloną energią elektryczną. Ma się do tego przyczynić zawarta właśnie umowa z innogy, na mocy której browary KP będą zaopatrywane w energię elektryczną z farm wiatrowych. Pozwoli to m.in. ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 66 proc. i zabezpieczy firmę przed wzrostem cen energii. Dziesięcioletni kontrakt to jedna z niewielu dotąd na polskim rynku umów zawieranych bezpośrednio pomiędzy wytwórcą energii z OZE a jej odbiorcą końcowym.

    Patronaty Newserii

    Gala Złote Spinacze 2019

    Handel

    Tempo wzrostu gospodarki hamuje. Kryzys w Niemczech jeszcze nie spowalnia eksportu, ale wstrzymuje inwestycje firm

    W III kwartale 2019 roku PKB Polski zwiększyło się o 3,9 proc. w ujęciu rocznym. To wprawdzie najwolniejsze tempo od IV kwartału 2016 roku, ale i tak dobry wynik. Według Rafała Beneckiego, głównego ekonomisty ING Banku Śląskiego, istotne jest to, że problemy niemieckiego przemysłu przekładają się na polską gospodarkę wolniej i łagodniej niż zazwyczaj. Jednak mimo wzrostu dochodów konsumentów dynamika ich wydatków spada, a firmy coraz ostrożniej planują inwestycje.

    Problemy społeczne

    Firmy coraz częściej dbają o pozytywne doświadczenia kandydatów podczas rekrutacji. To przekłada się na lojalność wobec marki

    Aby przyciągnąć pracowników, nie wystarczy tworzyć miejsc pracy, ale trzeba zadbać o doświadczenia kandydatów i traktować ich jak klientów – przekonuje Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Budowa pozytywnego candidate experience może stanowić o przewadze konkurencyjnej firmy. Brak komunikacji z rekruterem czy niepodawanie istotnych dla kandydata informacji w ogłoszeniu o pracę może zniechęcić do marki. Tymczasem firma, która dba o pracowników podczas rekrutacji, sama tworzy ambasadorów marki.

    Handel

    Chiński rynek szansą dla polskich producentów drobiu. Rodzimi drobiarze za granicą wygrywają jakością i ceną

    Wszystko wskazuje na to, że w tym roku eksport drobiu z Polski, który od kilkunastu lat nieprzerwanie rośnie, po raz pierwszy będzie większy niż dostawy mięsa drobiowego na rynek krajowy – mówi Jarosław Kowalewski z Superdrob. Zwiększony popyt globalny, głównie z powodu rosnącego spożycia w Chinach, tworzy dobrą koniunkturę na kilka kolejnych lat. Polscy producenci wygrywają konkurencję nie tylko ceną, lecz także jakością.