Newsy

Prof. E. Mączyńska: pierwsze półrocze będzie trudne. W drugim gospodarka zacznie się rozkręcać

2013-01-04  |  06:15
Mówi:Prof. Elżbieta Mączyńska
Funkcja:prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego
  • MP4

     – Na szczęście nie mamy recesji, ale prognozy na pierwsze dwa kwartały tego roku nie są zbyt optymistyczne – mówi prof. Elżbieta Mączyńska, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Wyraźniejsze efekty ożywienia gospodarczego, jej zdaniem, powinny być widoczne w połowie roku, choć już dziś dostrzec można tego pierwsze symptomy.

    Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego przypomina, że w Polsce, inaczej niż w wielu innych krajach Europy, nie występuje zjawisko recesji. Wciąż rozwijamy się i bogacimy, choć wolniej niż wcześniej. W trzecim kwartale ubiegłego roku Produkt Krajowy Brutto urósł o 1,4 proc. Według założeń rządu, przyjętych w planach budżetowych na ten rok, Polska rozwijać się będzie w 2013 roku w tempie 2,2 proc.

     – Początek 2013 będzie niekorzystny, natomiast już w drugiej połowie 2013 te niekorzystne trendy zostaną przełamane – prognozuje prof. Elżbieta Mączyńska.

    Pozytywne sygnały płyną z warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Główne indeksy zakończyły miniony rok najwyższymi wzrostami od trzech lat. WIG wzrósł o 26,2 proc., WIG20 o ponad jedną piątą. Wprawdzie kryzys dość mocno zachwiał wiarą inwestorów w możliwość odniesienia sukcesu, ale bieżące rezultaty są więcej niż dobre.

     – Na ogół jest tak, że po kilku miesiącach te rezultaty korzystne z giełdy przenoszą się na sektor tzw. realny, czyli w tym także na budownictwo, które bardzo ucierpiało pod wpływem kryzysu – tłumaczy prof. Mączyńska.

    Z badań okresowych, przeprowadzonych i opublikowanych przez Szkołę Główną Handlową, wynika, że wskaźnik koniunktury w budownictwie w IV kwartale ubiegłego roku zmniejszył się o 17 punktw. Blisko 60 proc. właścicieli firm operujących w tej branży dostrzega ciągłe pogarszanie się sytuacji. Produkcja się kurczy i trudno dziś spodziewać się tu nagłego ożywienia. Ale nie dotyczy to wszystkich branż.

    Zdaniem prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego szansę rozwoju mają eksporterzy. Poprawia się sytuacja w Niemczech, w kraju, który jest dzisiaj naszym głównym partnerem handlowym. Rosną tam wskaźniki dotyczące eksportu.

     – Niemcy, żeby mogły eksportować, muszą importować i importują od nas sporo różnych produktów niezbędnych do ich produkcji, inwestowania itd. – wyjaśnia tę zależność prof. Elżbieta Mączyńska.

    Zdaniem ekonomistki nie tylko Europa Zachodnia może być atrakcyjnym rynkiem zbytu dla rodzimych producentów. Należy dziś szukać swoich szans gdzie indziej, m.in. w Azji, Afryce i Australii, których potencjał jest wciąż w Polsce niedoceniany. Dużą rolę do odegrania mają tutaj zarówno służby dyplomatyczne, jak i sami przedsiębiorcy. Chodzi o promowanie polskich marek. Dobrym przykładem jest polska żywność, która ma zagranicą wielu odbiorców. Dobre wyniki nie wzięły się znikąd. Zadziałała tzw. „poczta pantoflowa”. Jedni drugim zachwalali wysoką jakość naszych produktów, dzięki czemu ich eksport wyraźnie wzrósł. W podobny sposób – zdaniem ekspertki – należy postępować z innymi produktami, pochodzącymi z Polski.

     – Dobrą markę można stracić z dnia na dzień, ale żeby ją mieć trzeba latami pracować. Tylko kiedyś trzeba zacząć – dodaje prof. Mączyńska.

    Czytaj także

    Dziś w serwisie Innowacje

    Jedno z największych e-sportowych wydarzeń w Europie odbędzie się w Polsce. Cyfrowym sportem są zainteresowani bukmacherzyJedno z największych e-sportowych wydarzeń w Europie odbędzie się w Polsce. Cyfrowym sportem są zainteresowani bukmacherzy

    Największe wydarzenie e-sportowe w Polsce i jedno z największych w Europie odbędzie się na przełomie lutego i marca w Katowicach. Cyfrowy sport jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się współcześnie rynków. Na początku 2018 roku prawa do transmisji zmagań największych lig e-sportowych przejął serwis społecznościowy Facebook, co może się okazać dużym krokiem w rozwoju e-sportu. Potencjał e-sportu dostrzegają także bukmacherzy.

    Transport

    Dobre perspektywy dla branży logistycznej i transportowej w Polsce. Firmy planują w tym roku duże inwestycje i zwiększenie zatrudnienia

    Polska jest potęgą na europejskim rynku transportowym. Wraz ze wzrostem wolumenu przewożonych towarów rośnie popyt na zasoby powierzchni magazynowej, a także nowych pracowników, z których pozyskaniem firmy mają coraz większe problemy. Dlatego konieczne są inwestycje w innowacyjne rozwiązania i automatyzację pracy. FM Logistic, lider na rynku logistycznym, zapowiada, że w najbliższych miesiącach ten obszar inwestycji będzie kluczowy. W tym roku spółka zamierza zatrudnić trzystu nowych pracowników.

    Bankowość

    Frank najtańszy od trzech lat. Przewalutowanie na złote może jednak podnieść ratę kredytu

    Szwajcarska waluta jest najtańsza od trzech lat. Stosunkowo niski kurs franka do złotego może zachęcać osoby mające kredyty mieszkaniowe w tej walucie do przewalutowania ich na rodzimą walutę i zdjęcie sobie z barków ryzyka zmiany kursu. Jednak zdaniem przedstawiciela Związku Banków Polskich warto poważnie rozważyć, czy taki krok nie podniesie jednak rat kredytów.

    Handel

    Polska liderem w europejskim rankingu cyfryzacji. Dostęp do danych oraz możliwość ich wykorzystania coraz silniej wpływa na wzrost gospodarczy

    Polski głos dotyczący cyfryzacji i Jednolitego Rynku Cyfrowego oraz swobody przepływu danych coraz mocniej wybrzmiewa na forum Unii Europejskiej. Polska szybko awansuje w rankingach poziomu cyfryzacji i buduje swoją pozycję w UE w oparciu o zagadnienia dotyczące gospodarki opartej na wykorzystaniu danych. Zastąpiła też Wielką Brytanię w fotelu lidera grupy państw Digital Like Minded, podobnie myślących w sprawach cyfrowych.

    Transport

    Coraz lepsza sytuacja Kolei Mazowieckich. Zakup nowych pociągów za ponad 2 mld zł to największe zamówienie w historii polskiej kolei

    Koleje Mazowieckie zainwestowały 2,2 mld zł w zakup 71 pociągów od firmy Stadler. To największe zamówienie w historii polskiej kolei. Od kilku lat KM są drugim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Obecnie wożą pasażerów 317 składami, po inwestycji będzie ich już 388. Więcej pojazdów oznacza większą częstotliwość kursowania. Nowe składy będą dostarczane w transzach – pierwsze wyjadą na tory w przyszłym roku.